De wereld en dus ook online marketing worden in rap tempo slimmer. AI speelt hierin de hoofdrol. Maar zorgt al die slimheid ook voor de grootste kans op duurzaam bedrijfsresultaat? Nee, daar heb je meer voor nodig: wijsheid. Ontdek in dit blog de principes van wijze online marketing en wat jij deze week al kunt doen om ze in de praktijk te brengen.

Bouw een tijdloos fundament en maak een flexibel plan

Een succesvol bedrijf bouw je net als een huis op een stevig fundament. Geen fundament van beton, maar van tijdloze aspecten. Zaken als je visie, missie, bestaansreden, kernwaarden, positionering en onderscheidend merkverhaal geven je richting als je verdwaalt in alle mogelijkheden die langskomen én helpen je duurzame keuzes te maken die passen bij je missie en lange termijn doelen.

Naast een stevig, tijdloos fundament investeert een wijze onderneming in het maken van een plan. Hoe ga je van A naar B komen? Wat is de beste route naar jouw lange termijn doelen, rekening houdende met de marktomstandigheden, je concurrenten, je budget, je middelen, etc?
Je plan is dynamisch en flexibel. Het evolueert mee met nieuwe inzichten. Heeft het maken van een plan dan wel nut? Natuurlijk! Het dwingt je tot nadenken en tot het maken van weloverwogen keuzes. Daarbij valideer je aannames in het plan in de praktijk en bevat het naarmate de tijd verstrijkt steeds meer feiten en wijsheid in plaats van meningen en aannames.

Zet deze wijsheid om in actie

Plan een strategische sessie om je bedrijfsvisie, missie, kernwaarden en merkverhaal op papier te zetten. Werk samen met je team om dit als kompas te gebruiken voor alle toekomstige marketingbeslissingen.

Ken jezelf én je omgeving

Socrates zei niet voor niets: “To know thyself is the beginning of wisdom.”

Kijk goed naar jezelf en je onderneming. Waar ben je de beste in? En waar ben je minder goed in? Focus vervolgens op het uitnutten van je kracht en vind oplossingen voor je zwakke(re) punten, zoals het aanhaken van partners.

Investeer niet alleen in het leren kennen van jezelf. Het kennen van je omgeving (de markt, je concurrenten, je doelgroep, etc) is minstens zo belangrijk. Waar gaat de markt naartoe? Wie zijn je grootste concurrenten? Wat zijn hun sterktes en zwaktes? Wat drijft je doelgroep? Een goede en constante analyse van je omgeving vergoot je kansen op succes aanzienlijk.

Zet deze wijsheid om in actie

Voer een SWOT-analyse uit waarin je je sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen in kaart brengt. Zorg dat je voor elk zwak punt een mogelijke partner of oplossing vindt, en plan elke maand een korte analyse van de marktontwikkelingen.

Plaats klanten in het middelpunt

In een klantgerichte aanpak plaats je de klant in het middelpunt van al je beslissingen. Hoe kan jouw product of dienst hun leven verbeteren? Meer business halen uit bestaande klanten en van hen een acquisitiekanaal maken is nog steeds de meest effectieve vorm van marketing.

Een open deur? In theorie misschien, maar in de praktijk niet. 90% van de bedrijven die ik tegenkom plaatsen zichzelf nog steeds in het middelpunt en investeren 90% van hun tijd en geld aan het bereiken en overtuigen van nieuwe klanten.

Ben eens eerlijk: wanneer heb jij voor het laatst met een klant van je gesproken of een campagne gelanceerd voor je klanten in plaats van prospects?

Zet deze wijsheid om in actie

Bel deze week minimaal drie klanten op en vraag naar hun ervaringen met je product of dienst. Gebruik hun feedback om je marketingcampagnes bij te stellen en hen beter te bedienen.

Focus op het toevoegen van waarde in élk touchpoint

Slimme marketing draait om het verkopen van een product, wijze marketing om het bieden van waarde. Zorg dat je klanten voelen dat ze iets betekenisvols van je krijgen, wat hun leven op de één of andere manier verbetert.

Breng deze ‘waarde’ focus aan in al je marketinginspanningen en elk touchpoint, hoe klein ook. Van een ogenschijnlijk onbelangrijk blog tot een nieuw product of dienst: voeg in elk touchpoint waarde toe voor je klant en ze zullen je belonen.

Zet deze wijsheid om in actie

Analyseer je huidige klantreis en noteer bij elk touchpoint wat de klant krijgt. Voeg waar mogelijk extra waarde toe, zoals een handige tip in een follow-up e-mail of een waardevol artikel na een aankoop.

Overweeg de korte én lange termijn bij elke beslissing

Nu een grote korting geven om snel meer omzet te realiseren of de marge die je met de korting weggeeft investeren in het verhogen van klanttevredenheid? Deze korte- vs lange termijn beslissingen maakt een wijze onderneming heel bewust.

Natuurlijk is niet altijd kraakhelder wat de beste beslissing is. Marketing is en blijft geen exacte wetenschap. Het gaat erom dat je de lange termijn bij elke beslissing meeneemt en afweegt, anders kies je gegarandeerd 9 van de 10 keer voor de (makkelijke) korte termijn. En dat kan je op langere termijn in serieuze problemen brengen.

Zet deze wijsheid om in actie

Voer een besluitvormingsproces in waarbij je voor elke grote marketingactie de vraag stelt: “Wat zijn de gevolgen op de korte en lange termijn?” Leg deze afweging vast en gebruik het als leidraad voor je keuzes.

Vergaar geen tijdelijke kennis, maar tijdloze wijsheid

Wijze ondernemingen gaan verder dan het absorberen, opdoen en toepassen van kennis. Ze streven naar inzicht en wijsheid: het vinden van onderliggende waarheden en principes. Waarheden en principes die ze tot in het einde der dagen kunnen inzetten voor het maken van betere beslissingen.

Zet deze wijsheid om in actie

Plan tijd in voor het verdiepen in klassieke marketingprincipes of het lezen van boeken over psychologie, consumentengedrag, of leiderschap. Nog beter: maak er een teamopdracht van. Kies periodiek met je team één boek en pas de principes daaruit samen toe in jullie dagelijkse online marketing praktijk.

Gebruik tools en tactieken als middel, niet als doel

Online marketing kent veel tools en tactieken. Ondernemers en (online) marketeers verwarren deze ‘middelen’ nogal eens met doelen.

Neem AI. Moet je met AI aan de slag? Natuurlijk! Maar gebruik AI niet alleen omdat de rest het doet en je iets met AI moet. verwacht ook niet dat AI je op auto-magische wijze snel veel nieuwe klanten op gaat leveren of ervoor gaat zorgen dat klanten langer blijven. Ook AI is een tool die, als je hem doelbewust inzet, jou gaat helpen in het bereiken van je doelen.

Een website is ook nog een mooi voorbeeld. Tijdens de bouw van de website wordt vaak vergeten waarom de website gebouwd wordt: het overtuigen van potentiele klanten om bij jou te kopen. De focus ligt op fancy interacties en mooie plaatjes en tegen het einde wordt er nog wat tekst ingegooid, of nu snel gegenereerd met ChatGPT. Vervolgens wordt de livegang van de nieuwe website groots gevierd, terwijl deze nog geen één klant heeft binnengebracht. Ik kan je verklappen: je website alleen gaat ook niet één klant binnenbrengen. Het is ‘slechts’ een middel naar je doel.

Zet deze wijsheid om in actie

Bepaal per marketingtool die je gebruikt (zoals AI, je website, social media) expliciet wat je doel is met deze tool en toets of deze nog (voldoende) bijdraagt aan je overkoepelende bedrijfsdoelen.

Verbeter de onderneming en jezelf elke dag weer

Je onderneming, online marketing en ook je website zijn nooit af. Ze zouden altijd in beweging moeten zijn, omdat de omgeving ook altijd in beweging is. Je (potentiële) klanten, je concurrenten, de markt. Ze staan geen dag stil. En dus moet jij ook geen dag stil staan.

Zo nu en dan je website een opfrisbeurt geven, een tijdje aan SEO doen of sporadisch een campagne lanceren? Dat gaat je geen duurzaam resultaat opleveren. Een continu online marketing verbeterproces wel.

Zet deze wijsheid om in actie

Bepaal waar je op lange termijn naartoe wil en introduceer een continu, inzichtgedreven verbeterproces. Start bijvoorbeeld met het zetten van jaardoelen en plan maandelijkse evaluatiesessies waarin je op basis van ervaringen en data verbeterpunten formuleert richting de nieuwe maand.

Leer van je eigen en andermans ervaring

Een wijze ondernemer leert niet alleen van zijn eigen kennis en ervaring, maar ook van die van anderen. Fouten maken mag, maar fouten voorkomen die een ander al gemaakt heeft bespaart veel tijd, geld en energie. Tijd, geld en energie die je in kansrijkere initiatieven had kunnen steken. Je kunt elke euro maar ook minuut immers één keer uitgeven. Check dus voordat je met een nieuwe uitdaging aan de slag gaat hoe anderen met een soortgelijke uitdaging het deden, leer van ze en verhoog je kansen op succes.

Zet deze wijsheid om in actie

Maak een lijst van branchegenoten of succesvolle bedrijven en onderzoek hoe zij specifieke problemen hebben aangepakt. Leer hiervan en pas de waardevolle lessen toe op je eigen uitdagingen.

Ga voor kwaliteit boven kwantiteit

Slimme ondernemingen gaan voor véél en méér, wijze ondernemingen voor weinig en minder, maar beter. AI biedt ons de mogelijkheid om binnen no-time een aantal blogs of social posts uit te poepen. Maar voegen die blogs of social posts ook écht waarde toe voor je (potentiële) klant? Raken ze je (potentiële) klant en brengen ze hen in beweging? Vaker niet dan wel.

Wijze ondernemingen focussen op kwaliteit boven kwantiteit, ook in het komende AI tijdperk. Liever één heel sterk blog dat écht waarde toevoegt, dan 10 blogs die samen geen impact hebben. Mag je dan geen AI meer gebruiken? Natuurlijk wel! Maar gebruik het voor het toevoegen van meer waarde in plaats van het genereren van meer output.

Zet deze wijsheid om in actie

Stop met het routinematig publiceren van content en richt je op het maken van één diepgaand artikel dat echt impact maakt. Besteed extra tijd aan het begrijpen van je doelgroep en hun behoeften om een waardevol stuk te produceren.

Winnen in een slimme wereld? Zet al deze wijsheid om in actie!

Waarde wordt pas gecreëerd in de praktijk. Begin vandaag nog met het toepassen van deze wijze online marketing principes en laat je ‘slimme’ concurrenten achter.

Kun je een gids en sidekick gebruiken in dit proces? Ik ga graag vrijblijvend met je in gesprek.

Realiseer structureel meer waarde met wijze online marketing, powered by AI

[trustindex data-widget-id=065aabf3252a50316b264fa074f]

Hoi! Ik ben Stefan Sleutjes. Jouw betrokken online marketing business partner. Als ervaren online marketeer help ik je met online marketing naar structureel meer bedrijfsresultaat. Hoe? Door jouw online marketing wijs te maken.

Stefan Sleutjes - SideGuide Digital Marketing