Iedere maand lijkt er wel een nieuw platform, algoritme of tool te zijn die ‘de toekomst’ zou gaan veranderen. Dit is voor 2025 niet anders. Ga niet op zoek naar de online marketing trends van 2025, maar focus je op tijdloze (online) marketing principes. De fundamenten die altijd blijven werken, ongeacht welke nieuwe hype de kop opsteekt. Ik deel hieronder vijf tijdloze (online) marketing principes met je, inclusief praktische tips waar je vandaag al mee aan de slag kunt. Ready?
1. Ken je doelgroep door en door
Waarom dit belangrijk is en blijft De basis van elke goede marketingstrategie is het kennen van je doelgroep. En met kennen bedoel ik niet dat je weet op welke leeftijdscategorie of branche je propositie zich richt. Ik bedoel dat je weet wat hun behoeften en pijnpunten zijn en waarom ze wel en vooral niet bij je kopen. Technologieën veranderen continu, maar het écht kennen van je (potentiële) klanten blijft essentieel.
Aan de slag met dit tijdloze principe Maak komende weken tijd vrij voor één interview met je (potentiële) klant om meer inzicht te krijgen in wat hen beweegt. Maak er daarna een gewoonte van om ‘het gesprek’ aan te gaan met je (potentiële) klant via interviews, polls, survey’s of wat voor manier dan ook en hun input te gebruiken in het verbeteren van je waardepropositie en online marketing.
Verdiep je verder:
- Nielsen Norman Group: When to use which user research method – Methoden voor gebruiker- en klantonderzoek en wanneer deze te gebruiken.
- Nielsen Norman Group – Persona study guide – Praktische gids voor het werken met persona’s voor meer klantgerichtheid.
2. Lever échte toegevoegde waarde
Waarom dit belangrijk is en blijft Als je geen daadwerkelijke toegevoegde waarde levert ten opzichte van je concurrenten, kom je vroeg of laat in de problemen. Een sterke waardepropositie vormt de kern van elke succesvolle onderneming. Word en blijf de beste oplossing voor het probleem / de behoefte van je doelgroep. Het leveren van waarde is niet afhankelijk van trends – het is de kern van marketing.
Aan de slag met dit tijdloze principe Neem komende periode de tijd om jouw waardepropositie (opnieuw) onder de loep te nemen. Ga in gesprek met je klanten, kijk wat de concurrent doet en bepaal of jouw aanbod nog steeds het beste aansluit bij de behoeften van je doelgroep. Vraag jezelf af: Wat maakt ons uniek? En is dit nog steeds wat onze klanten willen?
Verdiep je verder:
- Strategyzer: What is a Value Proposition? – Introductie in waardeproposities en een tool om tot een sterke propositie te komen.
- Harvard Business Review: Creating a Value Proposition – Hoe je een effectieve waardepropositie ontwikkelt.
3. Bouw langdurige klantrelaties op
Waarom dit belangrijk is en blijft Mensen kopen liever van merken die ze vertrouwen en waarmee ze een band hebben. Het opbouwen van relaties creëert loyaliteit, wat goedkoper en effectiever is dan constant nieuwe klanten werven. Door waarde te bieden en consistent op een relevante en menselijke manier contact te onderhouden, bouw je een langdurige verbinding op. Deze behoefte aan menselijke verbinding is tijdloos.
Aan de slag met dit tijdloze principe Bepaal samen met je team het belangrijkste moment na klant worden en onderzoek hoe je daar meer waarde kunt leveren. Denk aan gepersonaliseerde e-mails voor optimaal gebruik van je product of dienst, een gepersonaliseerd service aanbod of iets kleins als een handgeschreven kaartje om klanten te laten zien dat je ze waardeert. Ook kleine dingen die laten zien dat je betrokken bent verbeteren je relatie met klanten.
Verdiep je verder:
- Qualtrics: The importance of building customer relationships – Het belang van sterke klantrelaties.
- Seth Godin’s Blog – Regelmatig blogt Seth Godin over de kracht van langdurige relaties in marketing.
4. Zorg voor een optimale klantbeleving
Waarom dit belangrijk is en blijft De klantbeleving bepaalt steeds vaker of iemand voor je kiest en vooral of ze voor je blijven kiezen. De klantbeleving omvat alles: van de eerste interactie tot after-sales support. Technologische ontwikkelingen veranderen de manier waarop je interacteert, maar een frictieloze en aangename ervaring blijft cruciaal.
Aan de slag met dit tijdloze principe Breng je klantreis (customer journey) in kaart en kijk kritisch naar alle contactmomenten. Waar zitten de grootste knelpunten? Ga vervolgens actief aan de slag om daar de frictie te verminderen. Misschien is dat sneller reageren op vragen, betere bereikbaarheid van de klantenservice, of simpelweg vriendelijker communiceren. Zet kleine stapjes en meet hoe het de ervaring van je klanten verbetert.
Verdiep je verder:
- McKinsey: Experience-led growth – De waarde van een optimale klantbeleving.
- Qualtrics: 10 ways to improve customer experience (CX) – 10 manieren om je klantervaring te verbeteren.
5. Maak data-gedreven beslissingen
Waarom dit belangrijk is en blijft Het begrijpen en gebruiken van data zorgt voor betere besluitvorming. Trends zoals AI en machine learning kunnen data-analyse verbeteren, maar het achterliggende principe is altijd hetzelfde: inzichten uit data gebruiken om je doelgroep beter te bedienen. De fundamentele waarde van het meten, analyseren en bijsturen is tijdloos.
Aan de slag met dit tijdloze principe Begin met het verzamelen van data over je huidige marketingactiviteiten en kijk wat werkt en wat niet. Investeer in tools die je helpen om data te verzamelen en analyseren, zoals Google Analytics of een CRM-systeem. Zorg ook dat je team gewend raakt om beslissingen te baseren op feiten en niet alleen op onderbuikgevoel. Begin met kleine experimenten, meet wat de resultaten zijn en leer daarvan en breid vanuit daar de data-gedrevenheid langzaam uit.
Verdiep je verder:
- Semrush: What Is Data-Driven Marketing & Why Is It Important? – De kracht van data-gedreven besluitvorming.
- McKinsey & Company: Unlocking growth with data-driven marketing and creativity – Hoe je groei realiseert met data-gedreven marketing en creativiteit.
Wil je meer uit je online marketing halen? Ga dan met deze vijf tijdloze principes aan de slag en laat je niet (af)leiden door de laatste trends. Kun je hierbij wel wat hulp gebruiken? Ik help je graag!
Realiseer structureel meer waarde met wijze online marketing, powered by AI
Hoi! Ik ben Stefan Sleutjes. Jouw betrokken online marketing business partner. Als ervaren online marketeer help ik je met online marketing naar structureel meer bedrijfsresultaat. Hoe? Door jouw online marketing wijs te maken.
